«Οι ρυθμίσεις που προτείνονται, ως ρυθμίσεις νεοφιλελεύθερης κοπής, με εγκλωβισμένες στα μέτρα κατά του κορονοιού την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία, είναι σαφέστατα προβληματικές, μη λειτουργικές, και εξόχως οπισθοδρομικές. Είναι άλλωστε ρυθμίσεις που έρχονται προς ψήφιση χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος. Χωρίς να έχει προηγηθεί δημοκρατικός διάλογος», τόνισε στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής, ο Βουλευτής Ανατολικής Αττικής και Τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρολιάκος.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Όσον αφορά το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, κατ’ αρχάς έχουμε έναν ωραίο τίτλο. «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις». Για να δούμε όμως. Έχουμε και ένα ωραίο, δηλαδή εμπνευσμένο και αποτελεσματικό σχέδιο νόμου;
Πολύ φοβούμαι, πως η πανδημία που ταλαιπωρεί την ανθρωπότητα, στη χώρα μας τουλάχιστον, χώρεσε δυσβάσταχτες νομοθετικές ρυθμίσεις στα εργασιακά, το περιβάλλον, τον πολιτισμό και όχι μόνον. Ήρθε η σειρά τώρα της εκπαίδευσης. Και μάλιστα εκείνης που αφορά την πρώτη βαθμίδα.
Οι ρυθμίσεις που προτείνονται, λοιπόν, ως ρυθμίσεις νεοφιλελεύθερης κοπής, με εγκλωβισμένες στα μέτρα κατά του κορονοϊού την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία, είναι σαφέστατα προβληματικές, μη λειτουργικές, και εξόχως οπισθοδρομικές. Είναι άλλωστε ρυθμίσεις που έρχονται προς ψήφιση χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος. Χωρίς να έχει προηγηθεί δημοκρατικός διάλογος.
Θα ήθελα να μείνω σε λίγα μόνον σημεία, όσα μου επιτρέπει και ο χρόνος. Αλήθεια, τι συμβαίνει ανάμεσα σε εσάς και τα Επαγγελματικά Λύκεια, τα ΕΠΑΛ, όπου βρίσκουν εκπαιδευτική στέγη μαθητές που θέλουν να έχουν ένα επάγγελμα στη ζωή τους; Δηλαδή ψυκτικός, μηχανικός αυτοκινήτων, γιατί αποστρέφεστε τόσο πολύ, εκπαιδευτικές δομές, διδάσκοντες και μαθητές; Να θυμίσω ότι επί κυβέρνησης Σαμαρά καταργήσατε 28 ειδικότητες στα ΕΠΑΛ εκείνης της εποχής και απολύσατε με Υπουργό Προεδρίας τον κ. Μητσοτάκη, 2.500 καθηγητές, οδηγώντας στα ιδιωτικά ΙΕΚ όσους από τους μαθητές διέθεταν τα απαραίτητα χρήματα για τις σπουδές τους. Οι άλλοι, στον καιάδα! Να θυμίσω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε στην εργασία τους καθηγητές, άνοιξε ξανά τις ειδικότητες, έδωσε την δυνατότητα στους αποφοίτους των ΕΠΑΛ να συμμετέχουν στις εξετάσεις για τα ΑΕΙ με ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Είχαμε εισαγωγές σε σχολές που απαιτούν μεγάλη μοριοδότηση όπως η Ιατρική. Ταυτόχρονα, μεριμνήσαμε για την δημιουργία διετών δομών στα Ελληνικά Πανεπιστήμια, όπου οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ θα συνέχιζαν τις σπουδές τους, εξασφαλίζοντας Ευρωπαϊκή Πιστοποίηση όσον αφορά την τέχνη και την ειδικότητα τους. Τα καταργήσατε ήδη, από τον Σεπτέμβριο του 2019.
Γιατί αποστρέφεστε τα ΕΠΑΛ; Τους μαθητές και καθηγητές; Γιατί άραγε; Γιατί επιμένετε στην καθιέρωση ηλικιακού κόφτη στα 17 χρόνια; Γιατί στερείτε την επανένταξη στην μόρφωση και την κατάρτιση νέων που για κάποιους λόγους είχαν εγκαταλείψει τις σπουδές τους; Γιατί αποκλείετε τους αποφοίτους των Λυκείων από την δυνατότητα να αποκτήσουν ειδικότητα και επαγγελματική αποκατάσταση; Ποιος ωφελείται από αυτή την ρύθμιση; Τα ιδιωτικά ΙΕΚ βεβαίως και οι υπό ίδρυση Σχολές Κατάρτισης μετά το Γυμνάσιο. Τι άλλο μπορούμε να σκεφθούμε; Το πράγμα φωνάζει από μόνο του!
Και όλο αυτό το κάνετε γιατί ως γνήσιοι όπως προείπα νεοφιλελεύθεροι, η ιδιωτικοποίηση των πάντων όπως και της εκπαίδευσης είναι για σας το απόλυτο ζητούμενο. Οι ανάγκες των νέων παιδιών για μια δημόσια εκπαίδευση, καθόλου δεν σας ενδιαφέρουν. Όποιος έχει χρήματα ας πληρώσει για να μάθει. Εδώ βεβαίως μιλάμε για αριστεία του πορτοφολιού. Και όποιος δεν την διαθέτει ας τα βγάλει πέρα μόνος του.
Σε βάρος των αδύναμων οικονομικά, θα λειτουργήσουν και οι αυστηρές ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές φοιτητών.
Ένα δεύτερο σημείο είναι τα αγγλικά στους παιδικούς σταθμούς. Διαμαρτύρονται έντονα οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι γονείς, μεγάλο μέρος της επιστημονικής κοινότητας. Αλλοίμονο. Εσάς δεν ιδρώνει το αυτί. Είσαστε τόσο σίγουροι για το θεάρεστο έργο που επιτελείτε.
Την επιστημονική κοινότητα και τους επιστήμονες, τους αποδέχεσθε όταν τη γνώμη και την παρουσία τους επιτυγχάνετε να τις χρησιμοποιήσετε προς ίδιον πολιτικό όφελος. Τι κι αν σας εξηγούν επιστήμονες, τα παιδαγωγικά τμήματα των ΑΕΙ, μελέτες, εργασίες σοβαρές πως η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας σε παιδιά 4 έως 6 ετών είναι αντιεπιστημονική και μόνο δυσκολίες θα επιφέρει; (Ανακοίνωση μελών ΔΕΠ Παν/μίου Αιγαίου 28-4-2020).
Εκεί όμως που το τερματίσατε κυρίες και κύριοι της κυβέρνησης σε σχέση με το οπισθοδρομικό, νεοσυντηρητικό, παλιοκαιρίστικο υπό συζήτηση νομοσχέδιο, είναι η αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής στους τίτλους σπουδών. Δεν έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα η αναγραφή αυτή. Σε πιστοποιητικό κοινωνικών φρονημάτων παραπέμπει και νομιμοποιεί ένα συγκεντρωτικό και ιεραρχικά δομημένο σχολείο, που τα αντίθετα αποτελέσματα θα φέρει.
Κυρίες και Κύριοι βουλευτές
Με έντονη την νοσταλγία για το παρελθόν, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας γυρνά τη χώρα προς τα πίσω, σε χρόνους και ήθη δεκαετιών του προηγούμενου αιώνα.
Και πολύ φοβούμαι με την φόρα που έχετε πάρει, μήπως μας επιστρέψετε όσον αφορά την εκπαίδευση, στο καπέλο με την κουκουβάγια για τα αγόρια και την σχολική ποδιά για τα κορίτσια.