Ο ψηφιακός κόσμος στον κόσμο του θεάματος

Του Πάνου Σκουρολιάκου*  

Θέλοντας να δώσουμε μια εξήγηση για την κακοδαιμονία και τα βάσανα του ελληνικού κινηματογράφου, λέμε πως, εκτός των άλλων, ο κινηματογράφος είναι μια βαριά βιομηχανία στην…

Θέλοντας να δώσουμε μια εξήγηση για την κακοδαιμονία και τα βάσανα του ελληνικού κινηματογράφου, λέμε πως, εκτός των άλλων, ο κινηματογράφος είναι μια βαριά βιομηχανία στην οποία η χώρα μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί. Βεβαίως, σπουδαίοι σκηνοθέτες, όπως ο Μιχάλης Κακογιάννης, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος και άλλοι μάχιμοι σήμερα, έβρισκαν και βρίσκουν τον τρόπο να προσελκύσουν ξένα κεφάλαια και να πραγματοποιήσουν παραγωγές στη χώρα μας, δίνοντάς μας κινηματογραφικά αριστουργήματα. Αλλά και ξένοι σκηνοθέτες και παραγωγοί, από τη δεκαετία του 1950 ακόμα, επέλεξαν τη χώρα μας για τα γυρίσματα των ταινιών τους. Η πατρίδα μας είναι ένα απέραντο σκηνικό. Το φως και η ηλιοφάνεια όλο το έτος είναι μοναδικό εργαλείο για τα γυρίσματα.

Το οπτικοακουστικό τοπίο όμως εξελίσσεται. Η ψηφιακή εποχή συμπεριλαμβάνει τον κινηματογράφο, τις τηλεοπτικές παραγωγές και πολλές άλλες κατηγορίες. Δυστυχώς, ο οπτικοακουστικός κλάδος στην Ελλάδα βρίσκεται σε θέση εξαιρετικά δυσμενή. Με την παρατεταμένη οικονομική κρίση μάλιστα πολλές εταιρείες στον ιδιωτικό τομέα έκλεισαν. Καταργήθηκαν και δημόσιοι φορείς όπως το Εθνικό Οπτικοακουστικό Αρχείο. Η γηγενής κινηματογραφική παραγωγή και διανομή έχουν σχεδόν καταρρεύσει. Η διαφημιστική δαπάνη στην ιδιωτική τηλεόραση έχει μειωθεί δραματικά. Διαμορφώθηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις μια κατάσταση παντελούς έλλειψης στρατηγικού σχεδιασμού, αμέλειας εφαρμογής ενός ρυθμιστικού πλαισίου και, τέλος, κατάτμηση και πολυδιάσπαση λειτουργιών και αρμοδιοτήτων. Φυσικό είναι η οπτικοακουστική παιδεία στη χώρα μας να είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Σε κανένα από τα πανεπιστήμιά μας δεν προσφέρονται τηλεοπτικές σπουδές ακαδημαϊκού επιπέδου.

Έπρεπε από χρόνια να είχαν ληφθεί πρόνοιες ώστε να μπορούμε ως χώρα να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες προκλήσεις. Η απάντηση της σημερινής κυβέρνησης στις ανάγκες της οπτικοακουστικής αγοράς είναι η δημιουργία του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), που λειτουργεί ως εποπτευόμενος φορέας του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής.

Προχώρησε λοιπόν το υπουργείο στην οργάνωση ενός νέου επενδυτικού κινήτρου για την παραγωγή κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα. Με ένα ποσό 75 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν ήδη δεσμευτεί, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής κ. Νίκος Παππάς κάλεσε τον καλλιτεχνικό κόσμο να κάνει χρήση των επενδυτικών ευκαιριών που προσφέρει ο επενδυτικός Νόμος 4399 του 2016. Η πρόσκληση απευθύνεται και στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη διεθνής διαφημιστική καμπάνια για την προσέλκυση ξέων παραγωγών.

Να σημειώσουμε πως ο γ.γ. του υπουργείου κ. Λευτέρης Κρέτσος ανέφερε πως, εφόσον απορροφηθούν τα 75 εκατομμύρια, θα υπάρχει και νέο πρόσθετο ποσό 375 εκατομμυρίων. Κινηματογραφικές παραγωγές, ντοκιμαντέρ, αλλά και video games ή animation υπάγονται σε καθεστώς ενίσχυσης, της οποίας το είδος και η ένταση έχει τη μορφή επιχορήγησης (cash rebate). Η ελληνική εκδοχή του νόμου αυτού είναι κατά πολύ θετικότερη από πολλούς αντίστοιχους ευρωπαϊκούς. Τo cash rebate είναι μια καινοτομία σημαντική για τα ελληνικά δεδομένα. Φυσικά η όλη διαδικασία γίνεται ψηφιακά, με διαφάνεια και δημόσιο έλεγχο. Αντιμετωπίζεται επιτέλους ο οπτικοακουστικός κλάδος ως ενιαίος και αδιαίρετος κλάδος παραγωγής και δημιουργίας έργων με υψηλή προστιθέμενη αξία, έργων που μπορεί να είναι κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ, animation, ακόμα και video games.

Βεβαίως το ΕΚΟΜΕ προχωράει και στη δημιουργία ενός ευρετηρίου, μιας βάσης δεδομένων όπου θα συναντιέται ο οπτικοακουστικός κόσμος με την κοινωνία. Θα ενισχύσει τη συμμετοχή των πολιτών στη γνώση και την ενημέρωση, συγκεντρώνοντας το σύνολο της ιστορικής γνώσης και πληροφορίας που αφορά την εξέλιξη της οπτικοακουστικής επικοινωνίας στη χώρα μας. Πρόκειται για το οπτικοακουστικό απόθεμα της Ελλάδος που σήμερα βρίσκεται διάσπαρτο σε πολλούς οργανισμούς. Η συλλογή και διαφύλαξη, η συντήρηση και τεκμηρίωση του συνόλου του οπτικοακουστικού υλικού θα ενισχύσουν την ιστορική μνήμη, τον πολιτισμό, την έρευνα και την επιχειρηματικότητα.

Ο ψηφιακός κόσμος έχει «εγκατασταθεί» από καιρό στον κόσμο του θεάματος. Εμείς δυστυχώς αργήσαμε. Η δημιουργία του ΕΚΟΜΕ και η οργάνωση του νέου επενδυτικού κινήτρου που ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής ελπίζουμε ότι θα κερδίσουν τον χρόνο που χάθηκε και θα απελευθερώσουν δημιουργικές δυνάμεις στον πολυδαίδαλο χώρο της οπτικοακουστικής επικράτειας.

Αναμένουμε, λοιπόν, τη συνέργεια των υπουργείων Ψηφιακής Πολιτικής και Πολιτισμού, ώστε άμεσα να εκδίδονται οι άδειες όσον αφορά τον κινηματογράφο, ώστε να αξιοποιηθούν τα οικονομικά κεφάλαια του νέου αυτού επενδυτικού κινήτρου, προς όφελος του ταλαιπωρημένου στη χώρα μας οπτικοακουστικού τομέα.

Ελπίζουμε ότι η χώρα μας θα γίνει αγαπημένος προορισμός για παραγωγές από το εξωτερικό και βέβαια θα βοηθήσει αποφασιστικά τους Έλληνες δημιουργούς και παραγωγούς.

 

* Ο Πάνος Σκουρολιάκος είναι μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής της Περιφέρειας Αττικής

(ΠΗΓΗ : ΕΦΗΜ ΑΥΓΗ http://www.avgi.gr/article/10812/8809806/o-psephiakos-kosmos-ston-kosmo-tou-theamatos)