Ανέτοιμοι από καιρό

Ανέτοιμοι από καιρό

Η κυβέρνηση της ΝΔ είναι ίσως η πιο ανέτοιμη κυβέρνηση του μεταπολιτευτικού μας βίου.

Ηταν τόσο χρονοβόρα η εμμονική προσπάθειά της για τη δημιουργία του αντιΣΥΡΙΖΑ μετώπου που φαίνεται πως δεν άφησε κανένα χρονικό ή άλλο περιθώριο για την οργάνωση ενός σοβαρού προγράμματος διακυβέρνησης. Πορεύτηκε με ό,τι ήξερε από το παρελθόν και με μερικά τρικ που κόμισαν οι παντός είδους επικοινωνιολόγοι (επιτελικό –τρομάρα του– κράτος, μητρώο άριστων στελεχών κ.λπ.).

Ο τομέας όμως στον οποίο φαινομενικά ήρθαν απολύτως απαράσκευοι είναι ο πολιτισμός. Οσο και να ψάξει κανείς στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ πουθενά δεν θα βρει μια παράγραφο, μια πρόταση, μια λέξη για τον χώρο του πολιτισμού. Παρότι, όπως αποδεικνύεται, στις κρυφές ατζέντες ήταν σημειωμένα ένα σωρό δυσάρεστα για τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του. Η αλήθεια είναι πως αυτά που ξεδίπλωσε ως πολιτιστική πολιτική η κυβέρνηση, αν έμπαιναν σε ένα προεκλογικό πρόγραμμα, θα έκαναν κακό σε αυτούς που τα ευαγγελίζονταν. Οπότε προτιμήθηκε η διακριτική αποσιώπησή τους.

Ατζέντα λοιπόν για τον πολιτισμό φαίνεται πως υπήρχε, αλλά φαντάζομαι ότι κανένας πολιτικός «καριέρας» δεν θα δεχόταν να την υποστηρίξει ως υπουργός. Βρέθηκε όμως ένα παλιό στέλεχος του υπουργείου, που γνώριζε τα κρυφά και τα φανερά του, τις σκοτεινές και ιδιόμορφες διαδρομές, τα πρόσωπα, τις μικρές και μεγάλες αμαρτίες εντός του.

Αλήθεια, ποιος θα ήθελε να πάρει στους ώμους του τον τεμαχισμό και τη μεταφορά σε αποθήκες των πλούσιων ευρημάτων από τη βυζαντινή εποχή, τα οποία ανακαλύφθηκαν στη Θεσσαλονίκη κατά τις εργασίες για το μετρό, ώστε να τα επανατοποθετήσει μετά την ολοκλήρωση του έργου; Ποιος θα μπορούσε να αμφισβητήσει την πραγματικότητα σύμφωνα με την οποία επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και τα έργα προχώρησαν και τα αρχαία έμειναν στη θέση τους, χωρίς να υποστούν τον βαρβαρισμό του τεμαχισμού, της μεταφοράς και της επανατοποθέτησης; Και τέλος πάντων ποιος ωφελείται από αυτή την κυβερνητική απόφαση; Θα πληρωθούν ρήτρες στους κατασκευαστές λόγω αναμενόμενης καθυστέρησης; Θα δαπανηθούν χρήματα για τα «πηγαινέλα» των αρχαιοτήτων;

Περιπτώσεις όπως τα αρχαία του μετρό υπάρχουν και άλλες πολλές. Πιθανόν δε, να είχαν περάσει απαρατήρητες αν δεν χρειαζόταν να παρέμβει η κυρία υπουργός στη σύνθεση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που, ω του θαύματος, στη συνέχεια είχε την έγκρισή του για μια σειρά από θέματα.

Με την έκρηξη της πανδημίας που ενέσκηψε όμως, φάνηκε πως για τα δύσκολα δεν ήταν καθόλου προετοιμασμένοι, ούτε στα κρυφά ούτε στα φανερά. Δεν είχαν σκεφτεί την απευκταία περίπτωση ενός φυσικού φαινομένου ή μιας πανδημίας. Απαξιώνοντας τους ανθρώπους του πολιτισμού (καλλιτέχνες, τεχνικούς, διοικητικούς κ.λπ.) και αφήνοντάς τους ακάλυπτους αποφάσισαν να αναστείλουν από τον Φεβρουάριο του 2020 κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα. Δεν δέχτηκαν να μιλήσουν μαζί τους για τις ανάγκες τους, δεν φρόντισαν να σχεδιάσουν το άμεσο, το κοντινό τους μέλλον. Παρά τις εκκλήσεις τους, δεν οργάνωσαν το παραμικρό βλέποντας το δεύτερο κύμα της πανδημίας να έρχεται.

Επιδόθηκε η κυβέρνηση σε αυτό που ξέρει καλά να κάνει. Εδωσε ρεσιτάλ υποκριτικού ενδιαφέροντος ανακοινώνοντας διάφορα μέτρα στήριξης εργαζόμενων και επιχειρήσεων στον τομέα του πολιτισμού, που όμως, με πλήθος προϋποθέσεων, άφηναν εκτός τα μεγαλύτερα αριθμητικά κομμάτια των ενδιαφερομένων. Καθυστερούν ακόμη την εκταμίευση ποσών που υποσχέθηκαν. Οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες περιμένουν από την άνοιξη να εισπράξουν ένα ποσό 2.000 ευρώ.

Η κυρία υπουργός κάνει αυτό που πολύ καλά γνωρίζει η συντηρητική παράταξη. Το ρουσφέτι. Από την πίσω πόρτα του υπουργείου δίνονται ποσά για τα οποία δεν ανακοινώνονται στοιχεία. Ποιοι τα πήραν; Πόσα; Με ποια κριτήρια;

Δυστυχώς. Αν και δεν ήταν έτοιμοι να κυβερνήσουν, ήταν ωστόσο έτοιμοι να σκορπίσουν χρήμα με αδιαφάνεια, να απαξιώσουν τον λαό που πλήττεται, να αποκαλύψουν το αποκρουστικό πρόσωπο του αυταρχισμού, της προπαγάνδας και των fake news που τόσο καλά ξέρουν να χειρίζονται.

Για να κυβερνήσουν πάντως ήταν ανέτοιμοι. Από καιρό.

Πηγή: Documento