Ο Πάνος Σκουρολιάκος πήρε το λόγο στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη συζήτηση του Σ/Ν του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού με το οποίο, μεταξύ άλλων, μετατρέπονται τα μεγαλύτερα Μουσεία της χώρας σε ΝΠΔΔ, είπε:
“Θα μου επιτρέψετε να ξεκινήσω με τον καταστροφικό σεισμό στη γειτονική μας Τουρκία και στη Συρία, όπου πέρα από την ανείπωτη ανθρωπιστική καταστροφή, μιας και βρισκόμαστε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, είχαμε καταστροφή και δύο σημαντικών μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, προστατευόμενων από την UNESCO. Πρόκειται για το ιστορικό Κάστρο, την Ακρόπολη στο Γκαζιαντέπ, έχει χτιστεί από τους Χετταίους και ένα μικρότερο Κάστρο στο Χαλέπι της Συρίας.
Σήμερα, βέβαια, εδώ έχουμε τα δικά μας προβλήματα σε σχέση με τον πολιτισμό, από την ετοιμασία να δανειστούμε τα γλυπτά του Παρθενώνα, που σημαίνει ότι θα αναγνωρίσουμε στο βρετανικό δημόσιο και Μουσείο την κυριότητα των γλυπτών του Παρθενώνα. Προχωράει αυτό το σχέδιο διά της πλαγίας οδού, με τη συλλογή Στερν, με τα γεννήματα της ανασκαφής και αρχαιοκαπηλίας ενός πάμπλουτου Αμερικανού, που δεν μας είπε ποτέ κανένας, ούτε το Υπουργείο Πολιτισμού ούτε κανένας άλλος, πότε βρέθηκαν αυτοί οι θησαυροί, τα ειδώλια, στην κυκλαδική γη και πώς μεταφέρθηκαν στην Αμερική. Μάλιστα, πήγε και τα επισκέφτηκε στο διαμέρισμά του Στερν και ο κ. Πρωθυπουργός και αντί να του πει «Αυτά είναι δικά μας, φέρ’ τα πίσω», τα νομιμοποιεί δια της πλαγίας, φέρνοντας δεκαπέντε, δεκαέξι από αυτά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ένα ιδιωτικό μουσείο στην Αθήνα.
Δεν είναι μία επιμέρους περίπτωση αυτή που συζητάμε σήμερα. Είναι η πάγια πολιτική της Νέας Δημοκρατίας με την οποία είμαστε αντίθετοι. Η εμμονή της, δηλαδή, σε ιδιωτικοποιήσεις σε κάθε τι κρατικό, χωρίς πια μνημονιακές απαιτήσεις. Πώς θα πετύχετε μουσεία κόμβους πολιτισμού και εξωστρέφειας; Με αλεξιπτωτιστές γενικούς διευθυντές επιλογής της εκάστοτε κυβέρνησης;
Κύριε Πρόεδρε, εδώ δημιουργείται μια νέα ελίτ με την επικοινωνιακή διαχείριση του μουσειακού πολιτισμικού μας αποθέματος που κατευθύνεται κυρίως στην αναζήτηση πόρων. Και εκεί τελειώνει η ιστορία.
Αλήθεια, πώς μπορεί να μας εγγυηθεί και ποιος μπορεί να μας εγγυηθεί ότι ο νέος γενικός διευθυντής θα έχει το κύρος και θα συγκεντρώνει την κατάλληλη εμπειρία και γνώση για τη συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού; Ένας άνθρωπος που θα μπορεί να «συγκεντρώνει» – πολύ σημαντικό αυτό – όλη τη διοικητική και ακαδημαϊκή εμπειρία και να αντικαταστήσει επί της ουσίας έναν ολόκληρο μηχανισμό του Υπουργείου Πολιτισμού – αρχαιολόγους, άλλους επιστήμονες, μηχανικούς κ.λπ.- και να εγγυηθεί την πραγματική διασύνδεση του μουσείου με τον χώρο δράσης του σε ακαδημαϊκό επίπεδο, σε επίπεδο με το περιβάλλον και την κοινωνία και τη σχέση με το κρατικό σύστημα του Υπουργείου Πολιτισμού. Μπορεί να διαχειριστεί, δηλαδή, τα σύνθετα ζητήματα ενός υπερτοπικού μεν, αλλά άμεσα συνδεδεμένου με τον χώρο και την ακαδημαϊκή κοινότητα μουσείο.
Πώς θα λειτουργήσει το νέο σχήμα στην ιδιαιτερότητα του σύνθετου ελληνικού πολιτισμικού χώρου; Φτωχά, πολύ φτωχά, σύμφωνα με αυτά που διαβάζουμε.
Πώς θα πετύχουν λοιπόν όλα αυτά τα πράγματα; Είναι λύση, είναι μεταρρύθμιση αυτό το οποίο προτείνετε για τον εκσυγχρονισμό της μουσειακής πολιτικής; Αυτά που προωθεί η Κυβέρνηση μακριά από το κράτος;
Η Κυβέρνηση, κύριε Πρόεδρε, προχωρά μέχρι εκεί που τη βολεύει ιδεολογικά για να ικανοποιήσει τις δικές της, παρωχημένες και αυτές, νεοφιλελεύθερες εμμονές. Όλα μακριά από το κράτος, με παραχώρηση -και γιατί όχι; να πούμε την αλήθεια- με ξεπούλημα στους ιδιώτες, με όποια μορφή και αν αυτοί εμφανίζονται, όπως και να λειτουργούν, αρκεί να τακτοποιηθούν οι «δικοί μας άνθρωποι». Αυτό κάνει η Κυβέρνηση και στον πολιτισμό.
Οι προτεραιότητες, βεβαίως, του ΣΥΡΙΖΑ είναι η ανάδειξη και η προβολή του πολιτισμικού μας πλούτου, επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου και όχι ένα κλειστό κύκλωμα χωρίς επαφή με τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του τόπου μας. Για τη συνέχεια, διασύνδεση του Υπουργείου Πολιτισμού με τον ακαδημαϊκό χώρο, τεχνική υποστήριξη μέσα από έναν εθνικό αναπτυξιακό σχεδιασμό και της τοπικής κοινωνίας.
Για να τελειώσω – θα πούμε περισσότερα και στην κατ’ άρθρον συζήτηση και στην Ολομέλεια -, κύριε Πρόεδρε, μάς κάνει εντύπωση ότι κανένας από τους φορείς που επέλεξε να καλέσει εδώ η Υπουργός Πολιτισμού δεν είναι υπέρ του νομοσχεδίου. Μία κουβέντα θετική δεν ακούσαμε από κανέναν. Μάθαμε, μάλιστα, ότι η κυρία Υπουργός ήταν φανατική υπέρμαχος της αντίθετης λύσης. Ήταν φανατική πολέμια της μετατροπής των μουσείων μας σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Μάθαμε ότι είχε αρθρογραφήσει και στην «Καθημερινή» γύρω από αυτό. Μάθαμε ότι στο Μουσείο της Ακρόπολης, που είναι πρότυπο για αυτή την πρόταση του Υπουργείου, έκανε εκδήλωση η Οργάνωση Νέων της Νέας Δημοκρατίας, ακόμα και ο αποθανών τέως Βασιλιάς Κωνσταντίνος.
Δεν βρέθηκε κανένας να συμπαρασταθεί στην κυρία Υπουργό σε αυτό της το καινούργιο ατόπημα να φέρει αυτό τον νόμο στη Βουλή ούτε καν ο κ. Τσακοπιάκος, ο οποίος μίλησε διά αντιπροσώπου του. Και το λέω γιατί, από ό,τι γνωρίζω, είναι πολύ κοντά με την κυρία Υπουργό και την έχει εκπροσωπήσει σε διάφορες εκδηλώσεις που δεν μπορούσε η ίδια να πάει. Κανένας δεν θέλει αυτό το νομοσχέδιο, ούτε οι πιο κοντινοί και δικοί σας άνθρωποι, κυρίες και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας.
Αυτό που θα είχα να προτείνω είναι να ματαιώσετε την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων την Πέμπτη και να αποσύρετε το νομοσχέδιο. Γνωρίζω ότι δεν θα γίνει. Θα είμαστε εδώ να δώσουμε τον αγώνα και ελπίζουμε με τη συμμετοχή του ελληνικού λαού μια νέα κυβέρνηση προοδευτικής κατεύθυνσης να διορθώσει τα πράγματα, όπως έκανε και την προηγούμενη τετραετία.
Σας ευχαριστώ.”