Αρχαιότητες και αχρειότητες

Αρχαιότητες και αχρειότητες

Κάπου μακριά, εκεί στις ΗΠΑ, και συγκεκριμένα στην 5η λεωφόρο της Νέας Υόρκης, ζει ένας ζάπλουτος κύριος ονόματι Λέοναρτ Στερν. Αυτός ο καλός άνθρωπος έχει στην κατοχή του 161 ειδώλια της περιόδου του κυκλαδικού πολιτισμού. Πώς βρέθηκαν άραγε στα χέρια του αυτές οι αρχαιότητες και με ποιον τρόπο;

Προφανώς αυτός ο αρχαιολογικός πλούτος δεν ανακαλύφθηκε σε κάποιο σημείο των ΗΠΑ. Ούτε στην Αριζόνα, ούτε στο Μίσιγκαν. Η προέλευσή του είναι από τα σπλάχνα της ελληνικής γης και μάλιστα από τον χώρο των Κυκλάδων. Υπάρχει κάτι που να πιστοποιεί ότι νομίμως έγιναν ανασκαφές για την ανακάλυψή τους και ότι είναι στα αρχεία του υπουργείου Πολιτισμού; Όχι. Τότε πώς έφτασαν τα αγαλματίδια αυτά στην άλλη άκρη της Γης; Νόμιμα; Προφανώς όχι. Αυτή τη στιγμή πάντως κοσμούν την οικία του κυρίου Λέοναρντ Στερν.

Σε ποιο συμπέρασμα λοιπόν καταλήγει κανείς με βάση τα παραπάνω στοιχεία; Ότι η συλλογή του ζάπλουτου Αμερικανού είναι προϊόν λαθρανασκαφής και αρχαιοκαπηλίας. Το ΥΠΠΟΑ δηλώνει ότι αγνοούσε την ύπαρξή της. Όταν λοιπόν την έμαθε, κινήθηκε νομικά, με βάση το Διεθνές Δίκαιο γι’ αυτές τις υποθέσεις, να διεκδικήσει τους θησαυρούς της ιστορικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς που βρίσκονται στο διαμέρισμα του κ. Στερν; Δυστυχώς, όχι. Αντίθετα, προχωρεί σε έναν διακανονισμό με αυτόν, με πολλά ερωτήματα να εγείρονται για το εάν είναι εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.

Οι πλούσιοι άνθρωποι έχουν τρόπους και συμβούλους ικανούς για να κάνουν τη δουλειά τους. Προχωρά λοιπόν ο εν λόγω συλλέκτης στη δημιουργία ενός Ινστιτούτου Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού στο Ντέλαγουέρ, αγνώστων λοιπών στοιχείων, και μέσω αυτού διαπραγματεύεται με το ιδιωτικό Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης να φιλοξενηθούν λίγο-λίγο και τμηματικά οι αρχαιότητες στο ιδιωτικό Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Σε πενήντα χρόνια πιθανότατα να έχει ολοκληρωθεί η μετάβαση των αρχαιοτήτων στη χώρα μας .

Να σημειώσουμε ότι ο συλλέκτης βάζει και όρους στην ελληνική Πολιτεία μέσω συμφωνίας που προτείνει. Ζητά, λοιπόν, να έχει εγκριθεί από το ελληνικό κράτος αυτή η συμφωνία και να έχει δημοσιευθεί με ΦΕΚ έως τις 10.9.2022! Ζητά από την Πολιτεία εμμέσως πλην σαφώς να αναγνωρίσει τη συλλογή όχι ως προϊόν λαθρανασκαφής και αρχαιοκαπηλίας, αλλά ως νόμιμη ιδιοκτησία του κ. Στερν. Ζητούν από την ελληνική Πολιτεία να διευθετήσει ένα θέμα νομής και κατοχής αρχαιοτήτων διευκολύνοντας τις συνεργασίες δύο ιδιωτικών μουσείων. Ένα στην Ελλάδα (Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) και ένα στις ΗΠΑ (Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης Νέας Υόρκης). Πότε; Την ίδια στιγμή που η αμερικανική Εισαγγελία προχωρά στη μεγαλύτερη κατάσχεση αρχαιοτήτων που έγινε ποτέ στο Μητροπολιτικό Μουσείο.

Πρόσφατα κατασχέθηκαν αρχαιότητες με αξία άνω των 13 εκατομμυρίων δολαρίων, μεταξύ των οποίων μαρμάρινη κεφαλή της Αθηνάς του 2000 π.Χ., αγάλματα του Κάστορα και του Πολυδεύκη και άλλα. Ο κ. Στερν λοιπόν θα έπρεπε σύντομα να νομιμοποιήσει τη συλλογή του. Προσέτρεξε στο Μητροπολιτικό Μουσείο λοιπόν και ζήτησε στέγη και συνεργασία με το Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού που ίδρυσε. Οι Αμερικανοί, όπως είχαν υποχρέωση, ειδοποίησαν το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού και αυτό, η ελληνική κυβέρνηση δηλαδή, αντί να κινηθεί αρμοδίως στέλνοντας το θέμα στις εισαγγελικές αρχές, προχώρησε στις 21.7.2022 σε μια εν κρυπτώ «συμφωνία» μεταξύ της Λ. Μενδώνη (Ελληνικό Δημόσιο) και των δύο ιδιωτικών Μουσείων (Κυκλαδικό και Μητροπολιτικό Νέας Υόρκης). Παρακάμπτονται λοιπόν καθ’ ύλην αρμόδια όργανα, επιστήμονες, επιτροπές και όλα γίνονται με τη γνωστή μυστικότητα της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Τώρα και Ι.Χ. αρχαιολογική πολιτική!

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων διαμαρτύρεται. Μέσω επιστολής του σημειώνει ότι όσα αρχαία ευρήματα βρίσκονται εκτός Ελλάδας είναι προϊόντα παράνομης εξαγωγής. Ζητά από το Ελληνικό Δημόσιο να διεκδικήσει την κυριότητα και την κατοχή όχι μόνο των 161 ειδωλίων, αλλά και για ό,τι άλλο έρχεται σε γνώση μας. Πιστεύει ότι με την κύρωση αυτής της συμφωνίας κυβέρνηση και Βουλή γίνονται μεσολαβητές για νομιμοποίηση αγνώστου προελεύσεως και τρόπου απόκτησης αρχαιοτήτων.

Λένε ότι κάθε λαός έχει την κυβέρνηση που του αξίζει. Όχι. Μια κυβέρνηση που πολιτεύεται με τον συγκεκριμένο τρόπο όσον αφορά τους νόμους, την προάσπισή τους και την προστασία της κληρονομιάς μας δεν αξίζει σ’ αυτόν τον λαό.

Πηγή: Η ΑΥΓΗ